Manažerka prodejen Martina Brožová: Nabízíme blízkost, rodinu a tradici

Když uvidíte v některé naší prodejně Martinu, vyhráli jste v loterii. Je totiž tak trochu všude a přitom nikde, především je ale v podstatě za vším. Alespoň co se týče našich prodejen Fabio Ochutnejte region, ve kterých nabízíme potraviny od regionálních výrobců.

  Martina2_small

 

 Jste manažerkou prodejen Fabio Ochutnejte region a zároveň jste byla u jejich zrodu. Jak byste popsala myšlenku, se kterou vznikly?

Jako Fabio Produkt jsme jezdili se stánkem na trhy regionálního charakteru a lidé se jednoduše ptali, kde mohou nabízené produkty nakoupit – ať už naše nebo jiné. Na základě této poptávky uzrávaly první myšlenky o tom, jak nabídnout naše oleje a sdružit místní drobné výrobce, se kterými máme vazby a díky kterým se naše produkty dostávají na regál v podobě jiného výrobku, např. pečivo nebo přírodní kosmetika. První prodejna vznikla před 6 lety na domácím poli v Jičíně.

Dnes už je sortiment prodejen širší…

Chceme lidem nabídnout komplexní nákup. Od pečiva, přes dárkové masné výrobky, paštiky, suché plody, zdravější mlsání, mléčné produkty, zkrátka vše, na co si jen vzpomenete. Chceme podpořit lidskou práci, úsilí malých výrobců, nabídnout kvalitní české produkty a ukázat lidem, že mnoho z nich pochází z darů země v našem okolí. Dnes jsme zvyklí nakupovat ve velkých řetězcích, kde jsme od sebe daleko, my v našich prodejnách nabízíme blízkost, rodinu, tradici.

Pro jaké produkty si lidé nejvíce chodí?

V Jičíně nás lidé znají a chodí si sem kupovat naše oleje. V ostatních prodejnách díky naší nabídce někteří teprve zjišťují, že olej, na kterém doma vaří, pochází z Českého ráje. Prim hraje i pečivo od našich, dá se říci, dvorních dodavatelů z řad pekařů. Letos jsme udělali průzkum a zjistili, že nejprodávanější byl jablečný štrůdl od pana Rýdla. Náš další tahák jsou mléčné produkty z malovýroby farem Volavec, Ohaře a Kejklíček.

Máte mezi produkty vy nějakého favorita?

Rozhodně bílý jogurt od farmáře Kejklíčka. Lidé se někdy zdráhají koupit větší gramáž 450 g, ale je naprosto lahodný. Pak jednoznačně námi vyráběná Snídaňová směs vloček, sušeného ovoce a semínek, kterou si podle tajné receptury mícháme sami přímo pro prodejny. Kdo ochutná, tak se pro ni vrací. A jinak kdo je vinař, tak vinařství Hruška je u nás zárukou koupě dobrého vína.

Přála byste naopak nějakému produktu větší pozornost?

Musím říct, že mě vlastně nenapadá žádný „ležák“, který bychom na prodejnách měli. Možná někdy v určitém období, ale my produkty vždy citlivě vybíráme pro danou sezónu, a to kolikrát ne vždy jen podle vlastní chuti, ale na základě poptávky zákazníků.

Jak vypadá pracovní den manažerky prodejen Ochutnejte region? Možná je příznačné, že tento rozhovor probíhá v autě na cestě z vrchlabské prodejny…

Ano, jsem skutečně neustále v pohybu, naše prodejny jsou od sebe vzdálené, až na Prahu, půl hodiny. Práce je pestrá a právě to, že nejsem stále na jednom místě, mě nejspíše baví nejvíce a sedí to k mému temperamentu. Den začínám nutnou administrativou a korespondencí, bez které to zkrátka nejde, ale má hlavní úloha je práce s lidmi. Na prodejnách řeším různé prodejní situace, ať v souvislosti se zbožím nebo personálem. Usiluji o to, aby se kolegyně do práce těšily a to krédo, se kterým jsme prodejny založili, přenášely dál. Aby měly všechny znalosti a odbornost, to se neobejde bez osobního přístupu ke každé z nich. Každá prodejna také už píše svoji historii a je potřeba neustále zákazníkům přinášet obměnu a takzvaně neusnout na vavřínech. Zákazník má rád pestrost a my chceme, aby se k nám vracel a měl pocit, že to stálo za to přijít nakoupit a potěšit sebe nebo někoho jiného hezkým dárkem.

Navštěvujete někdy i dodavatele?

Rozhodně. Komunikace s dodavateli a dobrý vztah s nimi je klíč k úspěchu. Je to citlivá práce a není zcela jednoduchá, protože malovýrobců ubývá a rodinné podniky se mnohdy neudrží. Během covidu se lidé začali chovat jinak, jejich nákupní zvyklosti jsou jiné a my se přesto snažíme stále prosazovat kamenný obchod s tradicí. Výrobci jsou nejistí kvůli všudypřítomné recesi spojené s válkou na Ukrajině, náklady na provoz se zvyšují, což platí i pro naše prodejny. Přes to všechno můžu říct, že všechny naše prodejny stále souběžně vykazují neustálý mírný růst, naši zákazníci nám jsou věrní. My máme v plánu je nadále nezklamat a třeba oslovit i další generace formou různé osvěty a programů, ale o tom třeba někdy příště.

Máte pro prodejny a drobné výrobce nějaké přání do budoucna?

At jsme všichni zdraví, šťastní, přistupujeme ke všemu s poctivostí, ať neplýtváme. Věřím, že tato myšlenka, kterou šíříme, a ohleduplnost ve společnosti mezi lidmi setrvá.

Děkujeme za rozhovor a čtenáře zveme k návštěvě obchůdku v Jičíně, Praze, Turnově nebo Vrchlabí.

www.ochutnejteregion.cz